Go to Top

Martijn Hemminga over employer branding in Customerfirst

Een sector die traditioneel te maken heeft met hoog verloop is de callcenterbranche. Een van de oplossingen om dit tegen te gaan is employer branding waarbij de medewerkerstrots wordt versterkt. Vakblad Customerfirst (voorheen telecommerce) interviewde Martijn Hemminga van Nr29 over employer branding en het verhogen van medewerkerstrots.

Binden en boeien: hoe wakker je interne trots aan?

Lees hieronder het interview met Martijn Hemminga in het artikel ‘Binden en boeien: hoe wakker je interne trots aan’.

Wat is employer branding?

‘Employer branding is het verkrijgen en behouden van een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders, met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.’ Was getekend: Geert-Jan Waasdorp, Martijn Hemminga en Sarah Roest in hun in 2012 verschenen boek ‘Bouwen aan het nieuwe Employer Brand’. Het drietal is van mening dat iedereen in een organisatie een aandeel heeft in de ontwikkeling, het onderhoud en de uitbouw van een sterk werkgeversmerk. De directie en het management in het bijzonder. “Zij moeten erachter staan. Employer branding doe je namelijk niet ad-hoc, maar vraagt een investering in zowel tijd als geld. Ook moeten de leidinggevenden het goede voorbeeld geven, zodat goed werkgeverschap zich doorvertaalt in de rest van de organisatie”, vindt Hemminga.”

Onderscheiden

Employer branding werpt na 2 tot 3 jaar pas vruchten af, dat dan wel. Misschien staat het daarom niet altijd even hoog op de agenda. Een lange adem loont echter, bezweren de arbeidsmarktspecialisten. Zeker als je bedenkt welke (potentiële) effecten je met dit ‘middel’ kunt bereiken: ongewenst verloop tegengaan, kennis behouden, de medewerkerbetrokkenheid en –tevredenheid verhogen, ziekteverzuim reduceren….

Alle redenen om wel aan employer branding te doen, meent Hemminga. Want: “Waarin verschilt het ene contactcenter van het andere, in de ogen van huidige en potentiële werknemers? Als zij geen verschil zien of merken, is er geen onderscheidend vermogen. Naast goed werkgeverschap is dat essentieel voor employer branding.”

Voorbeeld: Arvato Talent Pitch

Werkgevers die het verleiden en binden van talenten via een sterk werkgeversmerk in de vingers hebben, zijn onder meer Werken bij Defensie, Croon Elektrotechniek (winnaar Magneet in 2013, red.) en Arvato met de Arvato Talent Pitch. Laatstgenoemde organisatie gebruikt de selectie om uit te leggen wat Arvato precies doet. “Die beeldvorming is belangrijk, want het vooroordeel dat medewerkers alleen maar outbound bellen klopt niet. Uitgangspunt van deze online assessmenttool is dat sollicitanten een positief gevoel aan het proces overhouden, ook als er geen match is”, aldus Hemminga.

Download het artikel

Download het hele artikel Binden en boeien: hoe wakker je interne trots aan (pdf; 1,4 MB).

Martijn Hemminga over employer branding in Customerfirst

, , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *