Meteen naar de inhoud

Checklist binden en boeien

  • door

Checklist binden en boeienUit onderzoek blijkt dat 41 procent van de Nederlandse werknemers op zoek gaat naar een nieuwe baan wanneer de economie weer aantrekt. Dat betekent dat bij de gemiddelde werkgever bijna de helft van de medewerkers weg wil. Het binden en boeien van medewerkers blijft dus ook belangrijk bij een ruime arbeidsmarkt. In deze checklist tips hoe u goed kunt binden en boeien.

Wat is binden & boeien?

De woordcombinatie binden & boeien wordt tegenwoordig gebruikt als een generieke term. Er zit echter een dieperliggende betekenis achter het concept binden & boeien dat in 1998 is ontwikkeld door Maurits Bruel en Clemens Colsen, auteurs van het boek De Geluksfabriek. Binden & boeien komt voort uit de basis drijfveren van mensen: verbinding zoeken door op te willen gaan in een groep enerzijds en zichzelf te willen ontwikkelen als individu anderzijds. Bij binden wil een medewerker zich kunnen identificeren met de missie, normen en waarden, ofwel de identiteit van het bedrijf. Bij boeien wil een medewerker een ‘goede deal’ maken. Die deal kan bestaan uit geld, interessant werk, mooie projecten en gezellige collega’s. Boeien en binden zijn geen tegenpolen, maar vullen elkaar aan. Een werkgever moet binden én boeien.

Hele checklist lezen?

Neem dan een abonnement op amcexpert.nl en lees het artikel 7 tips om medewerkers te binden en te boeien. Amcexpert.nl is dé online kennisbank op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en is een initiatief van Nr29.

Bron onderzoek: Unique, oktober 2012