Impliciete en expliciete arbeidsmarktcommunicatie

  • door

Impliciete en expliciete arbeidsmarktcommunicatieEerder dit jaar verscheen het interessante boek 100% consistent. In dit boek gaat het over de impact van impliciete communicatie. Met andere woorden; het een zeggen en het andere doen. Bij arbeidsmarktcommunicatie is de kloof tussen impliciete en expliciete communicatie nog groter vrees ik. Er wordt veel gezegd, maar weinig gedaan…

Practice what you preach

Overal om me heen zie en hoor ik dat werkgevers te pas en te onpas zaken niet waarmaken. Zaken die ze wel communiceren en beloven. Met als resultaat ontevreden medewerkers, hoog ongewenst verloop en wervingsproblemen. Binnen arbeidsmarktcommunicatie worden de meeste wervingsproblemen gezien als communicatieproblemen. Maar veelal ligt er een organisatieprobleem aan ten grondslag (zie ook mijn artikel op Amcinfo.nl uit 2008). Je kunt als werkgever niet het verhaal in je communicatie mooier maken dan de werkelijkheid. Impliciete en expliciete arbeidsmarktcommunicatie gaat hier ook over. Wat je zegt en wat je doet moet zoveel mogelijk in evenwicht zijn.

Wat is expliciete arbeidsmarktcommunicatie?

Expliciete arbeidsmarktcommunicatie is alle communicatie die een organisatie bewust naar buiten brengt. Dat kan zowel naar de interne als externe arbeidsmarkt zijn. Voorbeelden van explicite arbeidsmarktcommunicatie zijn vacatureteksten, de recruitmentsite en wervingsbrochures.

Wat is impliciete arbeidsmarktcommunicatie

Impliciete arbeidsmarktcommunicatie zijn indirecte communicatieboodschappen die afstralen van het gedrag en bestuur  van mensen binnen de organisatie. Van leiderschap tot middelen. Van processen tot de structuur. Het is in feite alles wat een werkgever zegt, zonder dat er woorden of beelden bij worden gebruikt.

Voorbeelden van expliciet en impliciet

Het verschil tussen explicite en impliciete arbeidsmarktcommunicatie wordt het meest duidelijk met een aantal voorbeelden.

  • Veel organisaties vertellen dat medewerkers ‘hun belangrijkste kapitaal’ zijn. Dat doen ze op hun websites, brochures en jaarverslagen. Een werkgever waar geen HRM-vertegenwoordiger in de directie zit en waar medewerkers nauwelijks opleidingsbudget hebben, doet niet wat het zegt.
  • In vacatureteksten staat bijna altijd dat de organisatie doorgroeimogelijkheden biedt. In de praktijk blijkt dan veelal dat de mogelijkheden er vrijwel niet zijn en/of dat je als medewerker zelf moet aangeven dat je wil doorgroeien.
  • Een detacheringsbedrijf beloofde ooit in haar arbeidsmarktcommunicatie dat medewerkers vrijheid hadden. Vrijheid om zelf te kiezen voor welke klanten en projecten je kunt werken. Maar intern was er geen systeem of procedure waar medewerkers konden laten weten op projecten ze graag wilden werken.

Overbrug de kloof

Er moet zo min mogelijk een verschil zijn tussen impliciete en expliciete arbeidsmarktcommunicatie. Je kunt op meerdere manieren de kloof overbruggen. Door de explicite communicatie af te zwakken, door te werken aan je impliciete arbeidsmarktcommunicatie of beiden. Door consistent te zijn in je arbeidsmarktcommunicatie, impliciet en expliciet, kom je als werkgever meer authentiek en eerlijk over. Impliciete en expliciete arbeidsmarktcommunicatie moeten elkaar versterken. Hierdoor kunnen medewerkers zich beter verbinden met de organisatie. Ze zijn hierdoor productiever, blijven langer bij de organisatie werken en zijn trotser. En potentiële medewerkers? Die willen graag werken bij een werkgever die doet wat hij zegt.

100% consistentMeer informatie

Kijk voor meer informatie over het boek 100% consistent van Ilse van Ravenstein, Bas van Glabbeek en Mark van Vuuren en om deze te bestellen op Managementboek.nl.