Meteen naar de inhoud

Checklist accountability van arbeidsmarktcommunicatie

  • door

Checklist accountability van arbeidsmarktcommunicatieHoe accountable bent u met uw arbeidsmarktcommunicatie? Een vraag die steeds meer gesteld wordt binnen organisaties. Met de juiste ken- en stuurgetallen kunt u uw vorderingen meten, kunt u tijdig bijsturen en kunt u intern laten zien wat uw bijdrage is aan de organisatiedoelstellingen. In deze checklist een overzicht van mogelijke ken- en stuurgetallen.

Verschil tussen kengetal en stuurgetal

Ken-  en stuurgetallen worden vaak in een adem genoemd maar wat is nu het verschil?  Een kengetal is een prestatiegegeven dat inzicht geeft in de inzet voor en/of  de resultaten van arbeidsmarktcommunicatie. Een stuurgetal gaat een stap verder  want dat is een kengetal dat u actief gebruikt om op te sturen. Het is dus  mogelijk om 12 verschillende kengetallen te hebben, maar hier 6 van gebruiken  als stuurgetal.

Doelstellingen van arbeidsmarktcommunicatie

Voordat u kunt beslissen wat u gaat  meten, zult u eerst inzichtelijk moeten hebben wat u wilt bereiken. De drie doelstellingen van arbeidsmarktcommunicatie staan hierbij centraal: directe  werving, employer branding en relatiemanagement. Als werkgever zult u altijd  een van deze doelstellingen als meest belangrijke zien. Wanneer u met name op  zoek bent naar medewerkers op de korte termijn, is het logischer om meer te  investeren in directe werving. Als directe werving belangrijker is dan de andere twee doelstellingen, is het voor de hand liggend om hier meer van te  meten.

Hele checklist lezen?

Neem dan een abonnement op amcexpert.nl en lees onderstaande artikelen:

Amcexpert.nl is dé online kennisbank op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en is een initiatief van Nr29.