Hoe accountable bent u met uw arbeidsmarktcommunicatie? Een vraag die steeds meer gesteld wordt binnen organisaties. Met de juiste ken- en stuurgetallen kunt u uw vorderingen meten, kunt u tijdig bijsturen en kunt u intern laten zien wat uw bijdrage is aan de organisatiedoelstellingen. In deze checklist een overzicht van mogelijke ken- en stuurgetallen.
Verschil tussen kengetal en stuurgetal
Ken- en stuurgetallen worden vaak in een adem genoemd maar wat is nu het verschil? Een kengetal is een prestatiegegeven dat inzicht geeft in de inzet voor en/of de resultaten van arbeidsmarktcommunicatie. Een stuurgetal gaat een stap verder want dat is een kengetal dat u actief gebruikt om op te sturen. Het is dus mogelijk om 12 verschillende kengetallen te hebben, maar hier 6 van gebruiken als stuurgetal.
Doelstellingen van arbeidsmarktcommunicatie
Voordat u kunt beslissen wat u gaat meten, zult u eerst inzichtelijk moeten hebben wat u wilt bereiken. De drie doelstellingen van arbeidsmarktcommunicatie staan hierbij centraal: directe werving, employer branding en relatiemanagement. Als werkgever zult u altijd een van deze doelstellingen als meest belangrijke zien. Wanneer u met name op zoek bent naar medewerkers op de korte termijn, is het logischer om meer te investeren in directe werving. Als directe werving belangrijker is dan de andere twee doelstellingen, is het voor de hand liggend om hier meer van te meten.
Hele checklist lezen?
Neem dan een abonnement op amcexpert.nl en lees onderstaande artikelen:
- Ken- en stuurgetallen voor recruitment
- Ken- en stuurgetallen voor relatiemanagement
- Ken- en stuurgetallen voor employer branding
Amcexpert.nl is dé online kennisbank op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en is een initiatief van Nr29.