Meteen naar de inhoud

Checklist opvallend werven in de zomer

  • door

Checklist opvallend werven in de zomer“Vacatures uitzetten in juli of augustus? Nee joh, dan is toch iedereen op vakantie?” Het idee heerst dat heel Nederland tegelijk op vakantie is en dat niemand zich oriënteert in de zomer. Maar niets is minder waar. De zomer is een zeer interessante tijd om een arbeidsmarktcampagne te laten lopen. In deze checklist tips om opvallend te werven in de buitenlucht.

Niet iedereen tegelijk op vakantie

72 procent van alle Nederlanders denkt deze zomer op vakantie te gaan blijkt uit onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBTC). 8 miljoen mensen gaan naar het buitenland en 2,8 miljoen mensen blijven in Nederland. De meeste mensen gaan dus naar het buitenland, maar als je deze 8 miljoen mensen verspreid over de periode mei tot en met september is maar 6,5% tegelijkertijd in het buitenland. De zomerpiek in Nederland is de laatste week van juli en de eerste week van augustus. Dan zijn de meeste mensen in Nederland tegelijkertijd op vakantie.

70% leest vacatures in de zomer

De zomervakantie is een ideaal moment voor reflectie van de eigen loopbaan. Op vakantie gaan mensen nadenken of ze het nog wel echt naar hun zin hebben op het werk. Volgens de Randstad Werkmonitor 2006 denkt 44% van de werkenden na over hun carrière tijdens de vakantie. Mede hierdoor worden vacatures goed bekeken. Zeven op de tien (latent) werkzoekenden geeft aan vacatures te bekijken op vakantie. Het blijkt dat onder hen een grote bereidheid is tot reageren. 20% reageert direct vanaf hun vakantieadres. 57% bewaart de vacature en reageert als hij of zij thuis is. Voor een werkgever is het wel van belang om een ruime reactietermijn in acht te nemen in de zomer.

Bereik kandidaten in de buitenlucht

De zomer leent zich perfect voor zogenaamde out of home media, ook wel outdoor media genoemd. Van reclamevliegtuigjes en billboards tot aanwezigheid op braderieën en festivals. In deze checklist 10 manieren van opvallend werven in de buitenlucht.

  1. Luchtballon
    Met een eigen luchtballon boven de doelgroep zweven.
  2. Moving Billboard
    Een rijdende billboard verschijnt waar uw potentiële kandidaten zich bevinden. Op de boulevard of in de file naar het strand.
  3. Promotieteam
    Laat een promotieteam rondlopen op het strand of op evenementen en laat hen een zomerse goodie uitdelen zoals een waterpistool, zonnescherm of zonnebril.
  4. Boatvertising
    Uw wervingsboodschap op een schip dat langs de kust vaart of door de grachten.
  5. Reclamevliegtuigje
    Vliegtuigje met reclamesleep boven druk bezochte plekken laten vliegen, zoals het strand en festivals.
  6. Gratis ijs uitdelen
    Deel gratis ijs uit aan uw doelgroep als het warm weer is. Bijvoorbeeld op een station of bij uw concurrent voor de deur.
  7. Op de foto
    Vereeuwig uw doelgroep samen met uw werkgeversmerk op de foto. Bijvoorbeeld op een festival. Deel de foto direct af of geef een kaartje met een link naar de recruitmentsite waar de foto’s vervolgens worden getoont.
  8. Wervingsboodschap in het zand
    Plaats met de zandprinter uw wervingsboodschap in het zand.
  9. Windschermen met wervingsboodschap
    Deel gratis windschermen met jouw wervingsboodschap uit op het strand
  10. Sponsor watersporters
    Sponsor watersporters en zet uw boodschap op het zeil-, vliegerdoek en/of boot.

Werven middels boatvertising in de Utrechtse grachten door DTZ

Deze checklist is afgeleid van een artikel dat Martijn Hemminga in 2011 heeft geschreven voor vakblad Werf&.

Checklist van juli 2012

De volgende checklist verschijnt 1 juli en is de checklist ken- en stuurgetallen voor arbeidsmarktcommunicatie.