Arbeidsmarktcommunicatie is als Barbapapa

  • door

Arbeidsmarktcommunicatie is als BarbapapaArbeidsmarktcommunicatie vergelijken met een stripfiguur ligt niet voor de hand zo op het eerste gezicht. Toch moest ik aan de vergelijking denken toen ik onlangs met een aantal arbeidsmarktcommunicatieprofessionals van Van het Werven aan het discussiëren was wat arbeidsmarktcommunicatie nu eigenlijk is. Arbeidsmarktcommunicatie is dus als Barbapapa.

Aanpassingsvermogen van Barbapapa

Barbapapa is de roze vaderfiguur van de tv-serie die in 1974 op de buis kwam. Barbapapa en zijn familie konden zich eenvoudig aanpassen aan de situatie. Hetzelfde aanpassingsvermogen heeft arbeidsmarktcommunicatie in zich. Arbeidsmarktcommunicatie past namelijk binnen iedere organisatie en in iedere arbeidsmarkt.

Intern: aanpassen aan HRM en Communicatie

Binnen organisaties neemt arbeidsmarktcommunicatie de vorm aan van de ruimte die HRM/Recruitment enerzijds en Communicatie anderzijds geven aan de arbeidsmarktcommunicatiefunctie. Soms helemaal aan HRM-zijde, soms helemaal binnen Communicatie, maar meestal als gedeelde verantwoordelijkheid. Soms is de arbeidsmarktcommunicatie meer gericht op de interne arbeidsmarkt, soms meer op de externe arbeidsmarkt. Afhankelijk van de wervingsbeofete op de korte en middellange termijn is er draagvlak, budget en tijd beschikbaar. Arbeidsmarktcommunicatie vormt zich naar de organisatie en naar haar behoeften, al moet het vakgebied deze behoeften wel zelf voor het voetlicht brengen.

Extern: aanpassen aan de arbeidsmarkt

Extern speelt de arbeidsmarkt een hoofdrol als het gaat om het aanpassingsvermogen van arbeidsmarktcommunicatie. Bij een ruime arbeidsmarkt wordt de noodzaak van arbeidsmarktcommunicatie niet altijd gezien. Voor de organisaties die het wel zien, verandert de vorm van arbeidsmarktcommunicatie. In plaats van een meer korte termijn focus (directe werving oftewel vacaturevulling), wordt arbeidsmarktcommunicatie ingezet voor de langere termijn: employee relationship management gecombineerd met employer branding.

De vormen van arbeidsmarktcommunicatie

Ondanks de aanpasbaarheid van het vakgebied hoort arbeidsmarktcommunicatie een constante factor te zijn. Tenminste bij organisaties die arbeidsmarktcommunicatie en haar opbrengsten op waarde weten te schatten. Of de zon nu schijnt op de arbeidsmarkt of het stormt, organisaties behoren altijd bezig te zijn met arbeidsmarktcommunicatie. Alleen de vorm is anders. Net als die van Barbapapa…