Meteen naar de inhoud

Beloftes nakomen is belangrijk voor bedrijfsimago

  • door
Belooft u nieuwe werknemers dat ze kans maken op promotie? Of zit die salarisverhoging er nu echt aan te komen? Volgens Martijn Hemminga, directeur van arbeidscommunicatieadviesbureau Nr29, is het niet nakomen van beloftes het grootste struikelblok voor het interne bedrijfsimago. Lees het interview dat Martijn Hemminga had met het managementblad Management Team.

Een derde van de Nederlandse bedrijven implementeert een Employer Branding strategie. Dat blijkt uit onderzoek van Accountemps. De belangrijkste reden voor Employer Branding, het creeëren van een positief bedrijfsimago bij de huidige en potentiële werknemers, is om werknemers meer betrokken te laten voelen bij de organisatie, het aantrekken van nieuw personeel en een positief imago binnen de branche.

Hoe creeër je een positief bedrijfsimago op de werkvloer? “Met heel veel geduld,” zegt Hemminga. “Veel bedrijven zien Employer Branding als een extern iets, maar het begint van binnenuit. Het is belangrijk om een intern onderzoek te doen naar de tevredenheid en betrokkenheid van de werknemers. Maar een effect is pas na 2 à 3 jaar merkbaar.” Het is volgens hem belangrijk om bij de medewerkers te beginnen. “Je kunt een hele mooie dure campagne maken met tv-spotjes en radiocommercials, maar als een ontevreden werknemer zich slecht uitlaat over het bedrijf, dan is het weggegooid geld.”

Andersom moet een bedrijf zichzelf ook niet mooier maken dan het is, zegt Hemminga. “Als je een 7 waard bent, moet je er geen 8 van maken. Nieuwe werknemers raken dan al in de eerste weken teleurgesteld, dat wil je zeker in de huidige arbeidsmarkt niet hebben.” Er worden volgens hem steeds vaker Employer Branding managers aangenomen. “Vaak is er voor deze managers geen tijd om zich met het interne bedrijfsimago bezig te houden. Er wordt daarom gekozen om de grootste hobbels intern weg te nemen en dan na drie à vier maanden extern aan de slag te gaan. Ondertussen blijven ze op de achtergrond intern ook nog bezig. Op zich kan dat geen kwaad, maar eigenlijk zou er intern meer tijd besteed moeten worden, voordat het bedrijf extern aan de gang gaat.”

Lees hier het artikel op de website van Management Team.

Geef een reactie